Tumbleweed heeft zojuist het nieuwe Alloy Persuader-stuur uitgebracht. Het is een halve pond lichter dan de originele Chromoly Persuader. De Alloy-versie heeft ook een enorme breedte van 840 mm, wat heel leuk is. We rijden ze nu een paar weken voor deze eerste ritbeoordeling

Toen Tumbleweed voor het eerst de Persuader-bar lanceerde, werden we meteen weggeblazen. Het stuur is ideaal voor lange ritten dankzij zijn brede 800 mm breedte, comfortgerichte 50 mm stijging en 30 backsweep. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de afwerking, graphics en algehele esthetiek een lust voor het oog zijn. De stalen Persuader weegt 638 g (6 kg), wat veel is voor een stuur. Tumbleweed heeft vandaag de Alloy Persuader uitgebracht. Dit vermindert 35% van zijn gewicht door een 800 mm-versie te gebruiken die 411 gram is en een 840 mm brede versie van 424 gram.

Tumbleweed Persuader-legering heeft bijna dezelfde hoeken als zijn originele stalen tegenhanger, met een extra mate van backsweep (31). De bochten en vormgeving zijn ook vergelijkbaar, behalve één nieuw detail: Tumbleweed verbreedde het vetklemgebied, waardoor het nog vriendelijker is voor het vastmaken van tassen of bevestigingsmateriaal. Wat betreft esthetiek, het ziet er grotendeels hetzelfde uit, maar ook een beetje anders. De graphics zijn bijna identiek, maar de ruwe staallook en ED-coating werden vervangen door een platte zwarte afwerking die niet te veel verschilt van de typische zwarte coating die op de meeste sturen te zien is.

De aluminium constructie van de Alloy Persuader is gemaakt van warmtebehandeld aluminium uit de 7000-serie. Het heeft een single-butted ontwerp met dikkere buizen bij de klem en een dunwandig gripgebied. Het klemgebied van 31,8 mm is 160 mm over het midden van het stuur, met het enige verschil in de twee breedtes in het gripgebied. U kunt de balk verlagen om aan uw rijvoorkeuren te voldoen.

Logans Nemen:

De stalen Persuader was niet iets dat ik zo vaak gebruikte. Virginia deed dat, evenals mijn vriend TJ. Eerlijk gezegd heb ik altijd staven gebruikt met een standaard 7 of 8 sweep, met als meest dramatische de zeer gematigde 15 Hunter Smooth Move-balk. Ik had niet verwacht dat ik zou genieten van de intense backsweep van de Persuader. Tumbleweed stuurde me de nieuwe 840 mm AlloyPersuader. Ik was geïntrigeerd, dus besloot ik het eens te proberen. Ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Na een paar spins op de paden, wist ik dat Tumbleweed iets speciaals in handen had. Alles lijkt precies goed aan deze bar. De opkomst, het klemgebied, het langere gripgebied, het gewicht en het gevoel lijken allemaal perfect. Ik zou zeggen dat het op dit moment een van de beste alt-bars op de markt is.

Het enige nadeel dat ik heb met deze versie is dat er een 25 tot 30 mm langere stuurpen nodig is om dezelfde pasvorm te krijgen als bij een normale MTB-bar. Mensen zullen beweren dat de rechte pasvorm beter is als je je fiets naar voren plaatst. Mijn voorkeur ging echter uit naar het werkend dus moest ik de cockpit verlengen.

Ik gebruikte de Alloy Persuader op mijn Nordest Sardinha II en reed ermee op alles, van brandweerwegen tot technische singletracks. Het vereist een iets andere mentaliteit met de meer dramatische backsweep, maar de breedte van 840 mm wekt vertrouwen en is een giller om te rijden. Nadat ik me had aangepast aan de iets andere positie en de locatie van een paar bomen opnieuw had geleerd vanwege de extra breedte, heb ik er echt van genoten. Ik reed het ook zo agressief met mijn traditionele MTB-bars. De toegevoegde breedte zal de meeste rijders met lange ledematen aanspreken. Afkomstig van de 825 mm Whisky Milhouse-bars, deze waren net een stap hoger.

Ik wou dat Tweed een variant zou aanbieden met een 16-20 backsweep. Dit zou de behoefte aan een aanzienlijke toename van de stuurpen compenseren en een alt-balk bieden die ergens in het midden ligt.

Cas Neemt:

Logan is waarschijnlijk het tegenovergestelde. Logan komt van sturen met veel meer sweep Jones 45 graden H-Bars, waardoor de 30 graden Persuaders er klein uitzien! Deze staven en elk ander alt-stuur zullen van invloed zijn op hoe je ermee omgaat, en je spiergeheugen van jaren geleden.

Als een stuur van 30 graden geschikt voor je lijkt en persoonlijk, denk ik dat het een geweldige plek is in de wereld van het alternatieve stuur. Er is veel leuks aan deze nieuwe lichtmetalen Persuaders. Ze scoren zeker hoog op het gebied van praktische fietsverpakkingen. Het is 160 mm breed en 31,8 mm in diameter, wat ideaal is voor het dragen van een verscheidenheid aan tassen en apparaten. Ik heb een Quadlock en Karoo 2, en het gripgebied zorgt ervoor dat remmen en shifters binnenboord kunnen worden geplaatst voor langere grips. Dit betekent dat ik 205 mm Jones EVA-grepen (vergelijkbaar in lengte met ESI Chunky XXL’s) met veel ruimte kan plaatsen.

Net als bij een Jones-bar, kan ik hierdoor mijn handen naar voren en naar achteren bewegen, afhankelijk van het soort terrein dat ik aanpak en waar ik mijn gewicht wil hebben. Hoewel je niet hetzelfde bereik krijgt, is het een soortgelijk concept. Ik zou zelfs overwegen om sommige SQLabs Innerbarends in te schuiven voor een meer aerodynamische positie wanneer tegenwind dit aanmoedigt. De Persuaders hebben geen voorwaartse buiging (in tegenstelling tot Jones-bars), dus ze kunnen gelukkig spelen met grote voorroltassen zoals de Tribulus Endover, die vaak worden vastgehaakt door schakelkabels en remhendels. Toen ik een melkkrat op mijn Old Man Mountain Divide-rek monteerde, kon ik het dicht bij het stuur plaatsen, wat niet mogelijk zou zijn geweest met mijn Jones-bars.

Net als Logan probeerde ik de machtige 840 mm-versie van de legering Persuader, op aanbeveling van Daniel Malloys. Ik heb in het verleden 820 mm staven gebruikt met een set Oddity Razorbars en de Persuaders voelen merkbaar breder aan. Als je de armlengte voor ze hebt, voegen ze zeker extra stuurhefboomwerking toe, vooral handig wanneer ik aan het inpakken was met een hond van 13 kilogram voor me. Op open, onbelaste en ruige onverharde wegen is het geweldig!

Toch ben ik er na een aantal weken mee bezig te hebben niet helemaal overtuigd dat ik hun volledige breedte genoeg gebruik om de nadelen van zo’n breed stuur te compenseren. Welke zijn dat? Voor mij hebben mijn scrupules betrekking op waar ik woon en hoe ik mijn fiets gebruik, vanuit een dagelijks perspectief. Ten eerste is mijn favoriete lokale singletrack erg strak en bochtig. Een brede balk kan ervoor zorgen dat dolende takken aan de staven blijven haken. Als ik door de stad rijd, heb ik te maken met hectisch verkeer, onhandig geplaatst straatmeubilair en lantaarnpalen om mijn fiets rond te rijden. Het was ook moeilijk om in en uit het appartement te komen. Hetzelfde geldt voor het slepen van mijn fiets een smalle trap op, denk aan een typisch budgetpension tijdens lange fietstochten waar de gangen smal zijn en de ruimte schaars is.

Voor langere rijders en zwaardere rijders zal de breedte van 840 mm aanvoelen als een geschenk van God, terwijl anderen ze komisch groot zullen vinden. Als je niet zeker weet welke breedte je voorkeur heeft, kun je altijd eerst de 840s proberen en dan beslissen of je ze beter vindt. Je kunt nog steeds extra lange handvatten gebruiken als je dat wilt. Ik laat de mijne op volle spanwijdte draaien voordat ik mijn definitieve evaluatie maak, maar zoals vermeld, kunnen andere opstellingen van invloed zijn op de beslissing die u neemt. Ik heb gemerkt dat het springen tussen relatief smalle 710 mm brede Jones H-Bars op de ene fiets en gapende 840 mm Persuaders op een andere fysiek te dissonant aanvoelt. Ik denk dat ik ze uiteindelijk met 1-2 cm per kant zal inkorten, wat in dit opzicht zou moeten helpen.

Wat de lengte van de stuurpen betreft, is het logisch om je stuurpen te verwisselen voor een stuurpen die iets langer is, maar aangezien ik van een korte en rechtopstaande cockpit houd, gebruik ik wat ik nu heb. Om te zien hoe uw bereik zal veranderen ten opzichte van uw huidige setup, gaat u naar de website What Bars en past u uw stuurpenlengte dienovereenkomstig aan.

Wat het comfort betreft, heb ik helemaal geen klachten, vooral in combinatie met super pluche handgrepen in ESI-stijl. Houd er rekening mee dat als je een lichtere rijder bent en je ze inkort of de smallere versie gebruikt, ze op een andere manier zullen buigen, dus je ervaringen kan afwijken. Net als de stalen Persuader belooft een stijging van 50 mm een hoge en indrukwekkende rijpositie, wat echt ten goede zal komen aan degenen die fietsen met een lage stapeling. Zoals je van Tumbleweed mag verwachten, zijn afwerking en aandacht voor detail perfect. Deze bars stralen zeker een gevoel van kwaliteit uit dat past bij hun relatief hoge prijskaartje.

De lichtmetalen Persuaders zijn mijn favoriete niet-aangepaste alt-bar. Ik ben een fan van hun 30-graden bereik en vind het belangrijk genoeg om de druk op mijn polsen te verlichten tijdens ritten van de hele dag. Omdat het een stomp is en gemaakt is van aluminium, is het gewicht relatief laag, vooral gezien het stevige stuur van de Persuader. Het 160 mm brede, 31,8 mm klemgebied is een echte zegen voor bikepacking-gadgets, terwijl het royale gripgebied veel ruimte biedt voor lange grepen en meer handposities. De extra spanwijdte zorgt voor een betere controle op ruw terrein, vooral wanneer geladen. Hoewel ik niet zeker weet of de 840 mm-levensstijl om praktische redenen helemaal voor mij is, zou ik bij twijfel aanraden ze een kans te geven en ze in te korten als je eenmaal hebt besloten. Je zult misschien verrast zijn.

Specificaties Van Tumbleweed Alloy Persuader Bar

  • Breedte (zoals getest) 840 mm (ook verkrijgbaar in 800 mm)
  • Vegen/stijgen 31 / 50 mm
  • Gewicht (zoals getest) 424 gram (425 g)
  • Materiaal Butted 7000-serie aluminium
  • Plaats van fabricage Taiwan
  • Details fabrikant Tumbleweed.cc*

*Voorbestellingen voor de Alloy Persuader beginnen vandaag.

gerelateerde inhoud