Interbike-fietsen, 2017

De 2016 Interbike Outdoor Demo bevatte zeven nieuwe fietsen die veel avontuurpotentieel bieden.

Er was een vreemd toeval dat dit vervolg inspireerde – voor het geval je je het thema van vorig jaar herinnert. In 2015 was de eerste fiets die ik besloot te rijden bij de Interbike Outdoor Demo de Surly Wednesday. Surly had elke fiets een nummer gegeven en een gele sticker gegeven. Zo konden ze de fietsen in de gaten houden. Het was iets dat ik was vergeten tot de demofiets van het eerste jaar, een glimmende nieuwe Surly Krampus. Het nummer 18 cm zat eraan vast. Misschien ironie, misschien een norse vingervlugheid.

Het is niet zomaar een toeval dat er zeven nieuwe fietsen werden tentoongesteld in de Sin City. Dus, zonder verder adieu, hier is een groep fietsen die we vonden die er interessant uitzagen en leuk waren om te rijden:

Surly Krampus 2017

Bij aankomst bij de Outdoor Demo snelde ik naar de Surly tent. De originele Swamp Green Krampus was een paar jaar mijn belangrijkste tuig, dus ik keek reikhalzend uit naar Krampus redux. Dus terwijl ik mijn been over de felrode #7 gooide, reciteerde ik mentaal de paar geometrische veranderingen die me waren verteld en hoopte dat het niet te veel veranderde. Je kunt niet knoeien met perfectie, toch? Om samen te vatten, het stelde niet teleur. De Surly-wetenschappers hebben een aantal waardevolle aanpassingen aan het frame aangebracht, waaronder een iets verlaagde trapas, 5 mm verkorte liggende achtervorken en een paar leuke details, waaronder Gnot-Boost achterafstand, waardoor het past op elke mountainbike-naaf die je wilt 10 x 135 mm QR, 12 x 142, of 12 x 148 Boost. Ze hebben ook de buizenset veranderd in dezelfde trompetbuizen als de nieuwe Karate Monkey, en de productieversie krijgt dezelfde stijve vork, met driedubbele flessennokken. De Krampus zal in maart beschikbaar zijn.

Marin Rift Zone 2017

Een trail 29er. Niets te nieuw, toch? Ik denk dat wat me echt op deze fiets heeft geholpen, het feit was dat iemand tegen me zei: “Je moet SRAM Eagle nog een keer proberen. Zoek er een fiets mee en test hem.” Anders heb ik misschien de Rift Zone over het hoofd gezien. Marin heeft de laatste tijd een aantal echt interessante rigs gemaakt. De Rift Zone pro is een mooie fiets. Het heeft veel interessante voordelen, zoals de Eagle-aandrijflijn, een driehoek voor een framepack en StansFlow-wielen. De rit was geweldig. De vering voelde aan en de rit was comfortabel en extreem snel. De Rift Zone heeft de potentie om een mooie bikepacking racefiets voor lange afstanden te maken. Het is echter een investering; het Pro-model dat ik heb gereden, zal je terugbrengen

MASI Giramondo 650b 2017

Masi Bicycles is een merk dat Haro nu bezit. Het heeft een lange geschiedenis. Faliero Masi begon in de jaren ’50 met het maken van fietsframes in Milaan. Daarna verhuisde hij in 1973 naar Californië. Het staat bekend om zijn stalen frames. Ze bieden fietsen voor weg-, baan- en off-tarmac-avonturen. De Giramondo27.5 is ontworpen voor avontuurlijke rijders met grote dromen. Hij heeft een WTB dirt-drop stuur, een brede 39 aandrijflijn, Kenda Slant Six 27.5 x 2.10 banden en alle steunen waar je een stokje voor kunt steken. Ik heb hun fietsen al een tijdje in de gaten, dus ik was blij te ontdekken dat de Giramondo een leuke fiets was om op te rijden, met het mooie prijskaartje van

2017 Otso Voytek 27.5+

De ingenieurs van Wolf Tooth hebben Otso gecreëerd, een gloednieuw fietsmerk. Ze claimen geen me too-producten, en te oordelen naar hun eerste line-up, begrijp ik waarom. Naast hun nieuwe roestvrijstalen grindfiets hadden ze de Voytek bij de hand, een hardtail van koolstofvezel die is ontworpen rond een gepatenteerd Plus-Fat-concept. De 27.5+ en 29+ modellen zijn geschikt voor 26×12 cm banden op 70 mm velgen. Een ding dat de Voytex uniek maakt, is dat hij een smalle Q-factor behoudt door een offset 83 mm (downhill) trapas te gebruiken. Daarnaast hebben ze de Tuning Chip dropout-technologie toegevoegd waarmee je de lengte van de achtervork kunt wijzigen. De Otso Voytek kreeg veel geroezemoes, dus ik besloot het eens te proberen. Hoewel ik een XL heb getest en waarschijnlijk op de grote had moeten zijn,

Ritchey Break-Away Ascent 2017

Het avonturenframe van Ritchey, de Break-Away Ascent, is dat van Ritchey. Het frame is, zoals de naam al aangeeft, gemakkelijk te vervoeren. Er zijn twee fittingen, een bij de zadelpenklem en een andere buisfitting bij de trapas. Het wordt verkocht als een frame en wordt geleverd met een eigen hoes, wat best een leuke touch is. Deze versie is een 27,5-inch offroad-fiets met Ritchey flared dropbars en Ritchey Logic dropbars. Al met al, met een solide geometrie die doet denken aan de mountainbikes van de hoogtijdagen van Tom Ritcheys, lijkt het een geweldige oplossing voor een alleskunner die kan worden opgezet met een platte of dropbar. En met het extra voordeel dat het een gekoppelde reisfiets is, is het een geweldige oplossing die veel fietskosten voor luchtvaartmaatschappijen kan besparen. Een koffer wordt bij het frame geleverd voor ongeveer € 70.

2017 Marin Four Corners Elite

De Four Corners-serie debuteerde vorig jaar, maar dit jaar met veel nieuwe details en een geweldige verfbeurt stal het Elite-model van 2017 de show. Het is het opnemen waard, ook al heb ik er niet op kunnen rijden. Hoewel de Four Corners in hart en nieren een stalen graveltourer is, lijkt het erop dat hij veel terrein aankan. Frame is gemaakt van Columbus Thron butted CrMo stalen buizen en heeft steekassen. Een paar opvallende uitrustingskenmerken zijn tubeless-ready WTB KOM-velgen met grote 45c WTB Riddler-banden, uitlopende drop-bars en SRAM’s Rival 111-aandrijflijn – met een mooi gespecificeerde 38x42t oma-uitrusting. De Four Corners Elite is te koop voor een verkoopprijs van € 1.995.

REEBdikyelous 27+ Met Pinion Gearbox/Gates Drive

Gates en REEB ontvangen dit jaar de freak-beast award. Deze specifieke REEBdikylous is gebouwd rond een Pinion-transmissie – een intern geschakeld 12-speed systeem, met de hand ontworpen en vervaardigd in Duitsland – waardoor het mogelijk onderhoudsvrije betrouwbaarheid over lange afstanden heeft, vergelijkbaar met die van een Rohloff. Dit is mijn eerste ervaring met een Pinion en ik moet zeggen dat het hebben van de versnellingsbak laag en in het midden de fiets een heel mooie balans op het parcours geeft. De twist-shifter werkt net als een Rohloff, zij het met 12 snelheden in plaats van 14. En de REEBdikyelous op eerste indruk, een echt mooi trail-waardig 27.5+ frame. Hopelijk kunnen we in de toekomst zowel de Pinion als de REEB vaker testen.