Op Maat Gemaakt VK. Ted James En Zijn Ti MTB Tourer

We zetten onze Bespoked UK-dekking voort door een blik te werpen op Ted James Designs’ titanium bikepacking-steed met extra banden. Net terug van een offroad-tour door de Schotse Hooglanden hebben we Ted James Designs bekeken, inclusief een quad-vork, modderspray, Crocs en een handgemaakte leren voortas.

Fietsen, hoe duur ze ook zijn, zijn bedoeld om te worden bereden en deze MTB-tourer arriveerde vers op het evenement met modderspatten van een bikepacking-reis door de Schotse Hooglanden. Waar de meeste exemplaren bij Bespoked primitief en ongerept waren, kwam het zelfs half verborgen door alle uitrusting van de eigenaar, waaronder een geliefd Tubus-rek, een paar Crocs en een leren stuur dat aan de voorkant was gemonteerd, wat een echt gevoel van nuchterheid toevoegde karakter aan de uitgesproken high-end fiets.

Het is gemaakt door Ted James Design uit Gloucester, een band die al sinds 2010 bestaat; Ted doet het lassen, bewerken en bouwen met chromoly, roestvrij staal en titanium.

Zijn achtergrond is geworteld in BMX rijden samen met zijn broer. Ik maakte mijn eerste fietstocht van 30 mijl voor een goed doel toen ik negen was. Ik reed met De Laune MTB-club en racete XC van ongeveer 11 jaar oud, met mijn broer en vrienden. Ik hield van springen en het uitproberen van tricks, en was altijd gefascineerd door het vermogen van mijn vader om onze fietsen te repareren en weer op te bouwen. Mijn broer en ik waren altijd bezig met het repareren van dingen, zoals remhendels polijsten of schilderen. Rond mijn 14e raakte ik meer geïnteresseerd in BMX en bouwde mijn eerste BMX fiets toen ik 41 cm was.

Teds interesse in het maken van zijn eigen uitrusting komt ook voort uit BMX-gerelateerde experimenten. Na de middelbare school heb ik een opleiding lassen/fabricage gevolgd. In die tijd was ik echt gek op BMX, dus ik begon na te denken over het bouwen van frames. Tijdens de lunchpauzes maakte ik roestvrijstalen haringen, ook wel trick nuts of asverlengers genoemd. Ik begon een vork te maken, maar omdat ik alleen zacht staal bij de hand had, was het te zwaar, dus ik heb het nooit afgemaakt. Dave Yates was degene die me leerde hoe ik mijn eerste frame moest bouwen, en het was pas 10 jaar later dat ik het af had. Ik begon met slechts een paar vijlen, een gasopstelling, een toorts en een kleine draaibank waarop ik mijn eerste mal maakte.

Als vader van twee was de zoete hardtail van zijn achtjarige zoon ook te zien. Hij zegt dat het meeste rijden tegenwoordig met de kinderen is. Ik ga er ook graag op uit voor wat avonturen op de mountainbike, op ontdekkingstocht, of het nu gaat om lokale of uitgaansgelegenheden. Hoewel ik op een racefiets kan rijden, ben ik geen echte roadie. Ik gebruik hem liever voor een reis ergens dan voor training of fitness. Meestal ben ik liever off-road. Als ik geen BMX rijd, rijd ik op de mountainbike als een BMX.

Ted’s fietstijdlijn omvatte ook zijn sponsoring door Charge-fietsen voor trick-rijden met vaste versnellingen en een rit met vaste versnelling naar Parijs voor wat een Nike-schoending wordt genoemd. En door de jaren heen heeft hij zijn talenten aangescherpt door voor 14 Bike Co in Londen te werken, prototypes te bouwen en een fixed gear fiets te ontwerpen voor trucs. Dit alles suggereert dat Ted weet hoe hij een sterke fiets moet maken.

Tegenwoordig is elk frame dat hij maakt volledig op maat. Dit brengt ons bij de fiets die Tracey Slade heeft ontworpen. Ze is een Elite GB Duathlete en een gouden medaillewinnaar in de triatlon van de wereldleeftijdsgroep. De fiets is gebouwd om haar liefde voor offroad-fietstochten en bikepacking te bevredigen, en is overal gemaakt van titanium: Grade 9 (3al2.5v) buizen en Grade 5 (6al4v) machinaal bewerkte onderdelen.

Als zodanig is de geometrie dichter bij een toerfiets dan bij een moderne mountainbike, en op maat gemaakt om perfect op Tracey te passen, met hulp van aas bikefitter Tony Corke van Torke Systems. Het is gebouwd voor banden van 27,5 x 2,2-7 cm met een handvol ruimte voor modder, denk eraan, we hadden het hier over UK-rijden, maar past ook op 27,5 x 7 cm met ook voldoende ruimte, zoals de 7 cm Nobby Nics die hier is afgebeeld. Het frame is voornamelijk gebouwd om te reizen en heeft een grotere voordriehoek dan de meeste mountainbikes om plaats te bieden aan een frametas; deze is gemaakt door Wildcat Gear uit Wales. Door de bocht op de liggende achtervorken kunnen ze worden neergelaten om meer ruimte te geven aan de remklauw. Het helpt ook om kettingklap te voorkomen. Daarover gesproken, heb je de vuile ketting gezien? Omdat Tracey vergat de juiste spullen mee naar huis te nemen, is het gesmeerd met olie uit een ansjovisblik.

Ted noemt het een quad fork, of 4ork, en het is heel onderscheidend. Het kan ook worden gebruikt om uitrusting vast te zetten, afgezien van de driedubbele oogjes. Omdat titanium flexibeler is dan staal, kan het worden gebruikt om een vork met vier poten of groter te maken. Een driehoekige structuur wordt gecreëerd door vier poten om stijfheid en de schokabsorberende eigenschappen van Ti te bieden. Dit alles vertaalt zich in een lichtgewicht, praktische en comfortabele vork.

Ted heeft alle onderdelen bewerkt, inclusief de balhoofdbuis, trapas, bout door uitvaleinden, assen, mech hanger en rembevestigingen. Het merklogo van Tracey is verborgen onder Traceys-tassen. De schedel is voorzien van een hamer, soldeerbrander en snor. Zowel frame als vork hebben momenteel een all-over geborstelde afwerking, maar er zijn plannen om nu enkele gestraalde of geanodiseerde logo’s toe te voegen op de vreemde plek die niet door tassen wordt bedekt.

De fiets is gemaakt van hoogwaardige materialen en wordt geleverd met een hoog prijskaartje (voor de frameset), maar het heeft een eenvoudig gevoel voor functionaliteit dat je aanmoedigt om er net zo hard op te rijden als je hem bewondert. Dit sentiment werd perfect vastgelegd door de groep bikepackers die zich eromheen had verzameld

Meer informatie over Ted James Design is te vinden op zijn website of zijn Instagram.