We hadden de kans om lang te kijken naar het nieuwe Cow Catcher Stem Rack van Hunter Cycles. Dit lichtgewicht rek is ontworpen voor de PAUL Boxcar stuurpen. Het kan worden gebruikt om uitrusting aan het stuur te vervoeren en interferentie van kabels en frame te voorkomen. Hier zijn de details, heel veel foto’s en een vraag en antwoord met Rick Hunter over dit innovatieve draagsysteem

In navolging van de Inside Hunter Cycles-functie van de afgelopen weken, kijken we uitgebreid naar een specifiek product in de HUNTER-reeks van smalls: The Cow Catcher Stem Rack. Als je eerder hebt gefietst met een stuurroltas of harnas, ben je je terdege bewust van de beproevingen die kunnen optreden bij dit soort tassen: banden die van verf wrijven – of door koolstof – en interferentie met rem- en schakelkabels. Bovendien interfereren de riemsystemen die een tas of harnas aan de stangen verbinden vaak met andere tassen en nemen ze waardevol onroerend goed in beslag dat anders zou kunnen worden gebruikt voor lichten of andere gadgets.

Rick Hunter, een gekke wetenschapper en meester-ontwerper van uitrustingssystemen, kwam met een briljante oplossing. Het Cow Catcher Stem Rack is gemaakt in samenwerking met PAUL Components om te passen bij PAUL’s aluminium Boxcar stuurpen, gemaakt in Amerika 2024. Het klemt effectief op de stuurpen via een aangepaste voorplaat en biedt een gebogen L-vormig platform om een droge tas, tent of combinatie van items. Er zijn nog een paar andere kenmerken. Hier zijn de details.

HUNTER Cow Catcher Stem Racks zijn gemaakt van 4130 Chromoly Steel rekbuizen, een kleine stalen plaat, en worden geleverd met een aluminium PAUL-frontplaat, die direct op uw Boxcar-stam wordt geklemd. Hierdoor kan de voorkant van de Cow Catcher op de fiets worden aangesloten zonder dat er een stuur nodig is. Het beschikt ook over twee paar soldeerbouten voor het vastklemmen van bidonhouders of andere aangepaste tassen, dozen of hulpstukken.

De Cow Catcher is er in twee versies: de Day Rider (klein) en de Tour (groot, met een scharnierende onderste plank). De Day Rider weegt 180 gram en het tweedelige Tour-model weegt 320 gram, exclusief de PAUL-faceplate. Ze zijn geprijsd op / inclusief de PAUL-faceplate. Hierna volgt een Q&A-sessie met Rick over de ontwikkeling van het rack en mijn eerste indrukken.

Wat was je eerste idee voor een rek dat op een stuurpenklem kan worden gemonteerd?

Niet zeker; Ik heb waarschijnlijk lang geleden aan zoiets gedacht. Ik werk nu al drie of vier jaar aan het eigenlijke product.

Hoeveel iteraties/prototypes heb je gemaakt en getest?

tientallen. Er zijn veel verschillende vormen en bevestigingspunten geweest, gewoon om dingen uit te proberen en te zien hoe alles past en werkt.

Waarom heb je ervoor gekozen om het in twee delen te maken met een scharnier in plaats van een enkel gelast rek?

Het zal veelzijdiger zijn omdat het met of zonder de onderste planken kan worden gebruikt. De onderste plank kan plat worden opgevouwen, zodat hij kleiner kan worden ingepakt. Het kleinere Day Rider-rek heeft helemaal geen lagere plank.

Enig idee wat de limiet van het laadgewicht is? Wat zijn de zwaarste of raarste dingen die je in een hebt gedragen?

Twintig pond is de limiet. Dit is veel gewicht. Het is niet mogelijk om zoveel gewicht op je stuur te dragen. De rekken zijn voornamelijk ontworpen voor mountainbikes en trailfietsen met korte stuurpennen en platte of stijgbeugels. Ik zou zeggen dat 5-5 kg de goede plek is en ongeveer net zoveel als elke bikepacker zou willen dragen. Deze zullen een traditioneel voorrek niet vervangen, maar ze zullen geweldig werken op fietsen met verende voorvorken en voor lichtere backcountry-opstellingen.

Ik heb het getest met een berencontainer gevuld met voedsel en uitrusting. Andere mensen hebben ze gebruikt voor vlotten en sleepgereedschap. Ze zijn ideaal voor een normale droge zak van 10-15 liter. Twee riemen en je bent de deur uit zonder te zwaaien, niet te wrijven, en de kabels maken alles vrij.

De twee sets soldeerbouten kunnen worden gebruikt voor twee bidonhouders, toch? Zijn er nog andere bevestigingsmogelijkheden?

Elk model heeft vier schroefdraadnokken. Ze werken als hulpstukken voor waterflessen of plekken om een speciale tas of tupperwaredoos te bevestigen. Deze zullen ook werken voor lichtsteunen, kentekenplaten, enz. Deze rekken moedigen doe-het-zelf-denken aan. Ik denk dat dat is wat ze zo aantrekkelijk maakt. Je hebt geen speciale tassen of kits nodig. Ze kunnen voor veel doeleinden worden gebruikt.

Is de Cow Catcher nog beschikbaar voor pre-order of verkoop? Hoe weten mensen wanneer ze beschikbaar zijn?

Ik neem de tijd om ze voor elkaar te krijgen. Ik heb 50 Paul Component-frontplaten klaar om ervoor te gaan. Ik heb namen genomen en heb een behoorlijke lijst voor hen gemaakt. Stuur me een e-mail als je geïnteresseerd bent. Ziek hoe de eerste 50 werken en neem het vanaf daar.

Eerste indruk

De laatste paar jaar hoopte ik dat er een oplossing als de Cow Catcher zou komen. Er zijn tegenwoordig maar een paar producten op de markt die veelvoorkomende problemen met stuurtassen kunnen oplossen, zoals kabelstoringen en wrijving/slijtage van de balhoofdbuis. Salsas Anything Cradle, de Rockgeist Barjam en Blackburns relatief nieuwe Outpost Elite Handlebar Roll gebruiken allemaal klemhardware om de lading van de staven weg te halen en bewegingsruimte voor kabels te bieden. Ze nemen echter waardevol onroerend goed op het stuur in beslag en hebben elk hun eigen eigenaardigheden. De Anything Cradle heeft geen lagere ondersteuning, wat, naar mijn ervaring, ervoor kan zorgen dat tassen op echt ruwe paden worden uitgeworpen als ze niet extreem zorgvuldig worden vastgemaakt. En de Blackburn Elite vereist extra riemen op het stuur en weegt maar liefst 795 g.

Het Hunter Cow Catcher stuurpenrek, dat elegant en goed gebouwd is, lost alle problemen op die verband houden met traditionele stuurroltassen of harnassen. Het doet dit zonder enige gewichtstraf. De Cow Catcher is eigenlijk 116/106g lichter dan de Revelate Sweetroll (436g) en Ortlieb Handlebar-Pack (426g). Als je echter het gewicht van de droge tas en riemen erbij optelt, zijn ze vergelijkbaar.

Er kunnen enkele fauteuilklachten ontstaan, zoals de prijs, de benodigde Boxcar Stuurpen, of het feit dat de Cow Catcher de last in een iets hogere positie plaatst dan die van een stuurrol. Het is een behoorlijke investering, maar de PAUL Boxcar is een mooi, betrouwbaar onderdeel waar ik duizenden kilometers op heb gezet. Wat de verdeling van de belasting en de prestaties betreft, is het afwachten.

Blijf op de hoogte voor meer informatie op HunterCycles.com.